M Y S E L F

My photo
Alor Star, Kedah, Malaysia
hye..i'm from alor star and currently attached with MRSM Kepala Batas Pulau Pinang(yang kanan sekali tue la)

Tuesday, June 15, 2010

makanan mengurangkan stress dan depresi

orange
orange
salmonnuts

Maaf, ais krim tidak ada dalam senarai makanan mengurangkan stres! Tapi makanan berikut memiliki nutrisi yang boleh membantu melawan stres dan depresi, kata \Elizabeth Somer, RD, penulis Eat Your Way to Happiness.



Jenis-jenis makanan mengurangkan stres
Makanan: Limau, lemon. Bahan: Vitamin C , vitamin ini membantu anda lebih baik dalam mengatasi stres dengan menurunkan tingkat stres dan hormon. Jika anda mendapatkan banyak secara teratur, anda akan merasa lebih tenang dalam situasi sulit.

Makanan: Kacang. Meningkatan kandungan Vitamin E, arginin (asid amino) dan magnesium. Segenggam kacang akan membuat anda penuh dan puas kerana mempunyai indeks Glisemik rendah-yang bererti mereka tidak menaikkan gula darah dan menyebabkan tingkat suasana hati. Hal ini juga membuat anda merasa baik untuk makan sesuatu yang nampaknya tidak sihat tetapi sebenarnya mempunyai manfaat kesihatan.
Makanan: Sayuran hijau. Bahan: Folic Acid. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa asid folat dalam daun hijau seperti kailan dan bayam dapat mengurangkan depresi dan bahkan meningkatkan aliran darah ke otak. Jika anda tidak makan sekurang-kurangnya satu hidangan per hari, anda kemungkinan akan mengalami asam folat rendah, jadi cubalah mendapatkan lebih banyak atau mempertimbangkan untuk memuat sebuah multivitamin yang mengandungi vitamin tersebut.


Makanan: Ikan Salmon. Bahan: DHA ( omega-3, asid lemak). Omega 3 pada lemak ikan seperti salmon, mackerel dan sardin telah ditemui untuk meningkatkan mood anda sambil menurunkan risiko kemelesetan dan usia yang berkaitan kehilangan memori . American Psychiatric Association menunjukkan bahawa siapa yang mengambil antidepresan dan / atau melalui proses terapi juga akan diberi omega 3.
Makanan Kering. Ceri. Bahan: Kalium, magnesium dan vitamin nutrisi (Ini semua bekerja untuk mengekang tubuh anda daripada respon stres. Ceri kering juga membuat otak anda tetap sihat kerana mengandungi antioksidan (termasuk vitamin C), yang menghalang kerosakan sel-sel otak anda yang boleh mengakibatkan masalah memori.

No comments:

Post a Comment